Cégvezetés

Üzleti terv készítése

V. Marketing Terv

Teendőid a Marketing Terv összeállítása előtt (vagy közben):
1) Legyen cégneved (Ha egyéni vállalkozó vagy, akkor jegyeztesd be magad egyéni cégként a cégbíróságon, mert sokkal komolyabban hangzik!)
2) Legyen Domain neved: (http://valami.hu. Nálunk 2.000 Ft/év. És ha van domain neved, legyen saját céges email címed is (pl. info@domain-név.hu), ami sokkal komolyabb, mint egy pl. freemailes cím!)
3) Céges logó (Majd használd a logót a weblapodon, a levelezésben, árajánlat adáskor, névjegykártyán, stb!)
4) Mottó (=szlogen) kitalálása (A márkád, terméked vagy vállalkozásod a legkönnyebben egy jó szlogen alapján jegyzik meg!)

Hidd el: Marketing nélkül nem megy! Maguktól nem jönnek a vevők!
Lépések:
1. Pozícionáld magad! Válassz egy piaci szegmenst! Válassz ki egy szűk célpiacot, és kövess el mindent, hogy abban piacvezető legyél! A pozícionálás, vagyis amit bebetonozunk a vevő fejébe:
- Miben erős és specialista a céged?
- Kit tekintesz ideális vevőnek, és mit hangsúlyozol nekik a céged vagy terméked előnyeiből?
- Mivel kell, hogy a veviőid azonosítsák a céged?

2. Az Új vevők megszerzésének eszközei, módjai A marketing elsőszámú célja, hogy folyamatosan termelje az új ügyfeleket a céged számára. Válaszold meg az alábbi kérdéseket!:

- Hol fordulnak elő a vevőid? Mit csinálnak ott?
- Hogyan tudsz velük kapcsolatot teremteni, elérni őket?
- Hogyan, mivel tudod rávenni őket, hogy keressenek téged, a céged?

Fontos olyan médiumot választani, ami a legnagyobb megtérülést eredményezi, tehát amelyik a legolcsóbban éri el a célszegmens legnagyobb részét.
A következőkben felsorolok néhány ötletet a médiumválasztáshoz:

- Média (rádió, tv): tv reklám, tv interjú, rádióreklám
- Nyomtatott sajtó: újsághirdetés, apróhirdetés, (pr)cikkek
- Internet: honlap, email, hírlevél, Facebook, kuponok, nyereményjáték, adwords hirdetések
- Nyomdai termékek: poszter, szórólap, prospektus, ajándékutalvány, katalógus, plakát, névjegy, kuponok, levelezőlap, matricák
- Személyes: versenyek, adományozás, kiállítás, rendezvény, ügynökök, szponzoráció, előadás
- Egyéb: telemarketing, megállítótábla, direkt marketing, hálózatépítés, autóreklám, buszon (tömegközlekedés) hirdetés

- Vajon mi járhat a fejükben – kommunikáljuk nekik azokat a szavakat, ami a fejükben lehet! (Mitől félnek, mire vágynak?)
- Jó, most hozzuk át őket az Ön honlapjára, üzletébe… de ott mit kezdjünk velük, hogy vásároljanak? (Webáruház program egyéni fejléccel 40.000 Ft!)

3. A meglévő vevők visszatérő vásárlókká alakítása.
- Van-e, adatbázisod a vevőidről? Ha még nincs, tervezd meg!
- Aki egyszer már a vevőd volt, hogyan fog visszatérni minél hamarabb, és még többet rendelni, vásárolni Tőled?
- Mikor, hogyan és mikkel szólítod meg a meglévő vevőid, hogy újabb vásárlásra bírd őket?
- Tervezz csak a meglévő vevőidnek, kampányt, akcót!
- Milyen időintervallumon belül várható, hogy a vevő újravásároljon Tőled?
- Eladható-e a vevőnek kiegészítő termék, vagy egy újabb modell, drágább, prémium termék?
- Vajon milyen célból térne be újra Hozzád, vagy a weboldaladra a vevő?
- Mi legyen a visszacsalogató „csali”?
- Hogyan és hol kommunikáljuk neki a „csalit”? Tervezd meg az akciókat dátumokkal, részletes célokkal együtt!

Ügyfél adatbázis építési tippek:
- Linkkatalógus program a honlapodhoz (lásd http://linktar.virtuarium.hu, ára 20.000,-Ft, tartalmaz hírlevél küldő programot is!),
- Hírlevélre feliratkozás (hírlevelek elkészítése)
- Hírlevél küldő program (ára 15.000,-Ft).

4. Automatikus ajánlási rendszer bevezetése
Szuper, ha magától is ajánlja a cégedet a kedves vevő, de még jobb, ha erre kifejezetten megkéred őt. Persze, az a legjobb, ha ezt nem Neked kell észben tartani, hanem a rendszer automatikája elvégzi. Neked mindössze ezeket kell kitalálnod:
- Milyen felületen, eszközön keresztül tudod begyűjteni az ajánlásokat a meglévő vevőktől?!
- Találd ki, mit adsz az ajánlásért a vevőnek!
- Mit fogsz kínálni, adni az ajánlott leendő vevőnek – és hogyan keresed fel őt az ajánlás után?
- Tudnád-e mindezt a weboldaladon automatizálni, hogy könnyebb dolgod legyen? (Na, hogy tudnád, csak kérj árajánlatot!)

5. Állíts fel mérhető értékesítési és marketing célokat A jól megfogalmazott célok a következő feltételeknek felelnek meg:
1) mérhető 2) elérhető 3) időzíthető.

A célok foglaljanak magukban pénzügyi adatokat is, mint éves forgalmi terv, profit, forgalom per ügynök, stb. Persze kell, hogy legyenek nem pénzügyi mérőszámok is, mint az eladott termékek száma, ügyfelek száma, piaci részesedés, sajtómegjelenések száma, stb. A célok legyenek számszerűek! Nem elég azt mondani, hogy "idén többet akarunk eladni, mint tavaly". Ráadásul jövőre lesz mihez viszonyítani!

Készíts táblázatot, amelyben felsorolod az egyes lépésekhez a konkrét akció, hirdetési és költségtervet:
Esemény / reklám | Felelős | Határidő | Költség | Hozadék

6. Márkaépítés
Vezess be saját márkát!
– Miben egyedi a céged?
– Mi az, amit csak Tőled kaphat meg egy vevő, senki mástól?
Egy jól bevezetett, okosan fenntartott márka hosszú távú kapcsolatot épít ki a vevővel.

A jó márka keményen megdolgozik a cégért:
– lehetővé teszi a magasabb árakat, és ezeket el is fogadtatja a piacon
– védelmet nyújt a konkurencia aknamunkájával, árakcióival szemben (és ki ne szeretné hatástalanítani a konkurencia árakcióit, igaz?)
– az ügyfélhűség erősítésén keresztül csökkenti a lemorzsolódó, elvesztett vevők számát
– lehetővé teszi a marketing kiadások csökkentését (már ez önmagában megér egy próbát!).

Ahhoz, hogy a termékedből MÁRKA legyen, az alábbi feltételeknek kell teljesülniük:

1. MENŐ. Jópofa, gyönyörű, népszerű, egyszóval menő.
2. Hatékony - vagyis jól működik.
3. Jellegzetes, feltűnő. Saját, egyedi formatervezés, szín, design.
4. Érzelmet vált ki, örömet szerez a fogyasztónak, használónak.
5. Extra funkciókkal rendelkezik. A profi használók is találnak benne újdonságot, meglepetést.
6. A luxus élményét nyújtja. Ezt a szlogennel is fejezzük ki!
7. Támogatás, tanácsadás, műszaki segítségnyújtás jár hozzá. Részletes és jól használható használati útmutatót mellékelünk.

7. Reklámterv
A reklám célja, hogy eladja a termékedet!
- Először is legyen marketing üzeneted és határozd meg a célközönséget (1.pont).
- A kis- és középvállalatoknak nem a tömegmédia a legjobb fegyvere: meg kell találnod azokat a rétegmédiákat, amik célzottan a potenciális ügyfeleikhez szólnak (2. pont) Ez lehet rádió, sajtó, de lehet reklámozni egy szakmai internet portálon, vagy egy hírlevélben, stb. A leghatékonyabb cégek találnak egy jó marketing üzenetet, egy jól meghatározott célközönséget, és utána minél több csatornát, amin át az üzenetet eljuttathatják hozzájuk. Egyetlen marketing eszközzel sohasem juthatsz el a célközönség töredékéhez sem!
- Akárkinek is adsz el, végső soron a vevő nem egy cég, önkormányzat, intézmény – hanem egyetlen ember, aki vagy meghoz egy vásárlási döntést, vagy nem. És mi emberek alapvetően érzelmi lények vagyunk, a döntéseinket érzelmi alapon hozzuk. Pl. ha azt reklámozod, hogy X lóerős a kocsi, annak nem sok foganatja lesz, de ha arról szól a reklám, hogy kaján vigyorral hagyhat le mindenkit a pirosnál… A legfontosabb érzelmek, amikre a reklámszövegekben hatni érdemes: Kíváncsiság / biztonság vágya / valahová tartozás vágya / kapzsiság / félelem / lustaság / remény.

De vigyázz! Ha csak a negatív érzelmekre hat a reklám - félelem, lustaság, kapzsiság – az visszaüt!

8. Internet Marketing Terv
Minden cégnek, vállalkozónak az Interneten a helye!
Miért is?
– a legolcsóbb marketing eszköz, ahol részletekbe menően eljuttathatjuk marketing üzenetünket a célközönségnek!
- Határozd meg a weboldala célját és szerepét a marketingben! Kinek szól a honlap? Ha értékesíteni akar, használjon webáruházat! Cégünk 40.000 Ft-ért kínál profi webáruház programot!
- Ha nem akarsz webáruházat, akkor is legyen weboldalad! Akár 20.000 Ft-ból is lehet egy szép és egyszerű weblapod, ingyenes tárhelyen, ahol feltüntetheted a termékeid, szolgáltatásaid, elérhetőséged, nyitva tartási időt.
- Készíts egy céges Facebook profilt – ahová rendszeresen töltesz fel képeket, információkat! Keresd meg az összes ismerősöd (üzleti és magán!) és jelöld be őket!
- További információ: lásd honlaptervezési segédlet!

Komolyabb internetes jelenlét esetén a teendők:
- Egy „csali” elkészítése, ami lehet e-könyv, vagy tárgynyeremény, stb.
- Hírlevélre feliratkozás lehetősége (hírlevél küldő programot kínálunk, ára 10.000 Ft),
- A „csali” hirdetése,
- Építsünk közösséget! Készítsünk céges facebook és LinkedIn profilt, youtube videót!
- Facebook hirdetési kampány,
- Kereső optimalizálás (a kiválasztott kereső szavakra az Ön honlapja előre kerül a google találati listáján, 33.000 Ft-tól),
- Partner program indítása (ha van olyan terméked, szolgáltatásod, amiből legalább 10-15% jutalékot adhatsz!),
- Hírlevél csomag megírása, automatikus kiküldése a hírlevélre feliratkozóknak,
- Online nyereményjáték (5.000 főnek küldjük ki az értesítést, 5.000 Ft-ért!).

9. Kapcsolatépítő + Promóciós terv
Mozdulj ki, élj közösségi életet, ismerjenek meg! Légy kedves!

- Hol, mikor, hogyan tudsz üzleti partnerekkel megismerkedni? (kiállítás, expo, üzleti találkozó, roadshow, konferencia, LinkedIn, stb...)
- Legyél előadó, vagy készülj és tegyél fel érdekes kérdéseket!
- Milyen eseményekkel, rendezvényekkel, szponzorációval tudod a céged hírnevét öregbíteni?
- Milyen eseményeken vesz részt a célközönséged? Milyet tudnál szervezni nekik?
- Készíts profi névjegykártyát, cégismertetőt, szórólapot és osztogasd a rendezvényeken!
- Tegyünk szívességeket! Én hiszek abban, hogyha szívességet teszek, akkor az megtérül. Lehet, hogy nem attól, akinek tetted. Lehet, hogy máskor, mástól. De bátran megteheted, hogy kéred a szívességed viszonzását - ez miatt ne aggódj!
- Szponzoráljunk! Válassz ki egy területet, szervezetet, alapítványt, klubot, bármit, ami a szívedhez közel áll, és támogasd minden évben! Legalább az 1% adóddal!
- Vedd fel velük a kapcsolatot. Készíthetsz nekik pólót, sapkát, amin szerepel a céged neve. Vagy cserébe kirakják az utójukra a reklámodat.
- Szervezzünk saját konferenciát, amire meghívjuk a sajtót, az ügyfeleinket, és a rajongóinkat (Facebook csoporttagok)! Finoman, de dicsekedjünk el a szponzorációnkkal, hogyan segítettünk a rászorulókon.

Az ilyen események erős kötődést alakíthatnak ki, mivel közvetlen, személyes kapcsolatot biztosítanak az ügyfelekkel.

10. PR (Public Relations)
A PR feladata, hogy a piac ismerje a céget, a termékeket, és elfogadja, hogy azok szükségesek. Ez a kis- és középvállalatok egyik gyengéje, pedig érdemes foglalkozni vele, mert a jó PR-nak óriási reklámértéke van. Találja meg azokat a médiákat, amik a célközönségéhez szólnak, de ezúttal ne reklámozzon bennük, hanem írjon érdekes cikkeket, adjon a helyi rádiónak riportokat, ami informálja, segíti az olvasókat, hallgatókat, nézőket. Persze az is lehet, hogy egy olyan terméke vagy szolgáltatása van, ami újdonság - vagy újdonságnak tüntethető fel bizonyos szempontból? Esetleg kapcsolódik valamilyen aktuális eseményhez? Vagy szellemes, okos kommentárt tud írni az iparága eseményeiről, jelenségeiről?

Figyelem! A fenti pontok egyáltalán nem teljes igényű áttekintése egy cég marketingjének!

<<< Előző lap <<< >>> Következő lap >>>

Partnereink

Esküvői fotós, fotózás

Weblapkészítés, internet marketing, kereső optimalizálás